loading...
ادبیات پایه هفتم
نیکی بازدید : 157 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (2)

نتیجه گیری درس:نوجوانان آینده یک کشور را می سازند بنابراین باید یک برنامه معین و یک هدف برای زندگی آینده خود داشته باشند که گمراه نشوند همچنین جوان و نوجوان چشمه جوشان نیرو و استعداد است.جوانان و نوجوانان ایرانی اهل فکر کردن-دریافتن و تحلیل کردن هستند این هم امتیاز بزرگی برای کشور است.بنابراین نباید دوران نوجوانی خود را با کارهای بیهوده هدر دهیم و همواره باید تلاش کنیم تا برای خود و کشور خود سودمند باشیم.

                                                                                               ( درس برگرفته از: بیا نات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانش آموزان)

دانش های زبانی و ادبی:

فعل:

وَرز یا کارواژه (فعل) به بخشی از سخن گفته می‌شود که نمایانگر کار انجام شده یا یک رویداد یا یک حالت باشد. (مانند خواندن، بردن، پلاسیدن، زیستن، بودن).

از ورزها واژه‌های گوناگونی مشتق می‌شود از جمله نام‌های مصدر.

هر وَرز (فعل) در زبان فارسی پنج مفهوم را در بر می‌گیرد:

(هر گاه بخواهیم مقصود خود را بیان کنیم از زبان استفاده می کنیم اما وقتی بخواهیم همان مقصود یا منظور را زیباتر و تاثیرگذار تر بگوییم از ادبیات بهره می گیریم)

نکات املایی:

درنوشتن املا به نحوه تلفظ و مطابقت آن با شکل نوشتاری دقت شود.

پس از پایان املا متن را یکبار مرور کنید

نکات انشایی:

تلاش کنیم در هنگام نوشتن انشا از نشانه های نگارشی مناسب استفاده کنیم.

گونه گفتاری زبان را در نوشتار به کار نبریم مگر در نقل قول ها و سبک های ویژه.

جدول نشانه‌های نگارشی

ردیف نشانه نام موارد کاربرد
۱ . نقطه

۱- در پایان همه‌ی جمله‌ها به جز جمله‌های پرسشی و تعجّبی: هوا ابری است.

شاید درک این مسئله دشوار باشد. او هیچ گاه به آن شهر باز نگشت.

۲- پس از حرف یا حروفی که به صورت نشانه‌ی اختصار به کار رفته باشد:

شیخ ما (قه) به نیشابور مجلس می‌گفت.

۲ ، ویرگول

۱- میان جمله‌های مستقل که در مجموع جمله‌ی کامل می‌سازند:

او با تلاش زیادی که کرد، به مقصود رسید.

۲- پس از منادا: خدایا، مرا عفو کن.

۳- هر جا واژه یا عبارتی به عنوان بدل در ضمن جمله یا عبارتی دیگر آورده شود:

اخوان ثالث، شاعر معاصر، سراینده‌ی شعر معروف «خوان هشتم» است.

۴- بین واژه‌های همپایه به جای «و» می‌آید:

فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از بزرگان شعر فارسی هستند.

۵- بین دو واژه که ممکن است خواننده آنها را با کسره‌ی اضافه بخواند:

مادر، حسن را به سوی خود خواند.

۶- به جای مکث کوتاه در جمله:

اگر شب‌ها همه قدر بودی، شب قدر بی‌قدر بودی.

۳ : دو نقطه

۱- قبل از نقل قول:

صاحب‌نظران آموزشی می‌گویند: «شرط درست نوشتن، درست فهمیدن است.»

۲- هنگم برشمردن اجزای یک چیز:

اساس نگارش خوب، دانستن و رعایت چند نکته است: چشم باز، گوش شنوا، دقت و ...

۳- مقابل واژه‌هایی که می‌خواهیم آنها را معنی کنیم:

حلیت: پیرایه

۴ ؟ علامت سؤال

۱- در پایان جمله‌های پرسشی:

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که هزاران مادّه‌ی نگارشی پیش روی شماست؟

۲- برای نشان دادن مفهوم تردید:

وفات حافظ در سال ۷۲۱ (؟) اتَفاق افتاد.

۳- برای نشان دادن مفهوم استهزا:

او نابغه (؟) است.

۵ ! علامت تعجب

۱- در پایان جمله‌های تعجّبی، تأکیدی، عاطفی:

عجب روزگاری است!

۲. پس از اصوات:

هان! ای دل عبرت بین.

۶ « » گیومه

۱- سخنی که به طور مستقیم از جایی یا کسی نقل می‌شود:

به قول سعدی: «بنیاد ظلم در جهان اندک بود، هر کس چیزی بدان مزید کرد، تا بدین غایت رسید.»

۲. اسامی و عناوین و اصطلاحات علمی یا فنّی (فقط بار اوّل):

«فضاسازی» در آغاز، میانه یا پایان نوشته نقش مهمّی ایفا می‌کند.

۷ ؛ نقطه ویرگول

۱- برای جدا کردن جمله‌هایی که از جهت ساختمان و مفهوم مستقل به نطر می‌رسند ولی در یک عبارت طولانی، با یکدیگر بستگی معنایی دارند:

برای نگارش گزارش خوب باید فکر کرد؛ منابع را جمع‌آوری کرد؛ فهرست‌ها را تنظیم کرد و ...

۲- در بیان توضیح و مثال پیش از واژه‌های مثلاً، فرضاً؛ یعنی و ...

صور خیال؛ یعنی کاربرد عناصر و آرایه‌های خیال‌انگیزمثل استعاره، تشبیه و ...

۸ - خطّ فاصله

۱- برای جدا کردن جمله‌ی معترضه:

حافظ شیرازی - که او را لسان‌الغیب نامیده‌اند - قرآن را با چهارده روایت در حفظ داشت.

۲- هنگامی که دو واژه بر روی هم دو جنبه‌ی مختلف از یک منظور را نشان دهند:

مباحث هنری-ادبی، نزدیکی و قرابت خاصّی دارند.

۳- به معنی «تا» و «به» برای بیان فاصله‌های زمانی و مکانی:

قطار تهران-مشهد، وارد ایستگاه شد.

حتی گروه‌های سنی ۱۳-۷ سال هم می‌توانند از گلستان به خوبی استفاده کنند.

۴- در مکالمه بین اشخاص داستان‌ها یا نمایشنامه‌ها یا ذکر مکالمات تلفنی، در ابتدای حمله و از سر سطر به جای نام گوینده:

- در قبال امیر تعظیم کن.

- ساکت شو!

۹ ... سه نقطه

۱- برای نشان دادن واژه‌های محذوف یا ادامه‌دار:

گزارش انواعی دارد: ورزشی، سیاسی، خبری، هنری، فرهنگی، ...

۲- سخن ناتمام:

شما... شما... زبانم لال...

۳- برای نشان دادن کشش در گفتار:

سقف هر...ی ریخت. آها...ی حسین کجایی؟

۴- افتادگی واژه یا واژه‌ها از یک نسخه‌ی خطی یا کتیبه.

۱۰ [ ] قلّاب

۱- مطالبی که جزو اصل کلام نباشند:

معلّم به کلاس وارد شد [ابراز احساسات دانش‌آموزان] و بر جایش نشست.

۲- در تصحیح متون قدیمی واژه‌های الحاقی با توضیحات احتمالی در قلاب گذاشته می‌شوند:

گفت: من مردی طرّارم، [تو] این زر به من امانت دادی.

۳- دستورهای اجرایی در نمایش‌نامه‌ها:

- حسین [با قیافه‌ی جدی]: آیا اکنون حاضری به این سفر بیایی؟

۱۱ ( ) کمانک

۱- معنی و معادل یک واژه:

زبان معیار (استاندارد) زبان ملّی ما است.

۲- توضیح بیشتر:

آثار سعید نفیسی سه گروه است: یکی تصحیح (قابوسنامه، غزلیّات عطّار، سیرالعباد...) دوّم تحقیقات ادبی (شرح آثار رودکی، نظامی، خواجو...) سوّم ترجمه‌ها (نمونه آثار پوشکین، ایلیاد و...)

۳- ذکر تاریخ، شهرت، تخلص، نام سابق و ...

شهر همدان (هگمتانه) در طول تاریخ بارها پایتخت بوده‌است.

۱۲ / ممیّز

۱- برای جدا کردن مصراع‌های یک شعر:

خانه‌ی دوست کجاست/ در فلق بود که پرسید سوار/ آسمان مکثی کرد/

  • نکته: برای نوشتن تاریخ در ویکی‌پدیا به صورت ۱۲ تیر ۱۳۷۶ عمل کنید و نه به صورت ۷۶/۴/۱۲.
۱۳ = تساوی

برای نشان دادن تساوی میان دو مطلب:

توانا بود هر که دانا بود = هر که داناست، تواناست.

بخشی از زندگینامه آیت الله خامنه ای:

رهبر عالیقدر حضرت آیت الله سید على خامنه ‏اى فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد حسینى خامنه ‏اى، در روز 24 تیرماه 1318 برابر با 28 صفر 1358 قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. ایشان دومین پسر خانواده هستند. زندگى حجت الاسلام حاج سید جواد خامنه ‏اى مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى، بسیار ساده بود. همسر و فرزندانش نیز معناى عمیق قناعت و ساده زیستى را از او یاد گرفته بودند و با آن خو داشتند.

حجت الاسلام حاج سید جواد خامنه ای و همسرشان که دختر حجت الاسلام سید هاشم نجف آبادی بود. سعی بلیغی در تربیت فرزند خود داشته و در دوران طفولیت زمینه شناخت و آشنایی او را با معارف اسلامی فراهم ساختند.

رهبر بزرگوار در ضمن بیان نخستین خاطره ‏هاى زندگى خود از وضع و حال زندگى خانواده‏ شان چنین مى گویند: «پدرم روحانى معروفى بود، امّا خیلى پارسا و گوشه گیر... زندگى ما به سختى مى ‏گذشت. من یادم هست شب‏هایى اتفاق مى ‏افتاد که در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براى ما شام تهیه مى ‏کرد و... آن شام هم نان و کشمش بود

امّا خانه‏ اى را که خانواده سید جواد در آن زندگى مى کردند، رهبر انقلاب چنین توصیف مى کنند: «منزل پدرى من که در آن متولد شده ‏ام، تا چهارـ پنج سالگى من، یک خانه 60 ـ 70 مترى در محّله فقیر نشین مشهد بود که فقط یک اتاق داشت و یک زیر زمین تاریک و خفه‏ اى! هنگامى که براى پدرم میهمان مى آمد (و معمولاً پدر بنا بر این که روحانى و محل مراجعه مردم بود، میهمان داشت) همه ما باید به زیر زمین مى ‏رفتیم تا مهمان برود. بعد عدّه اى که به پدر ارادتى داشتند، زمین کوچکى را کنار این منزل خریده به آن اضافه کردند و ما داراى سه اتاق شدیم

رهبر انقلاب از دوران کودکى در خانواده اى فقیر امّا روحانى و روحانى پرور و پاک و صمیمی، اینگونه پرورش یافت و از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سید محمد به مکتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را یاد بگیرند. سپس، دو برادر را در مدرسه تازه تأسیس اسلامى « دار التعّلیم دیانتى » ثبت نام کردند و این دو دوران تحصیل ابتدایى را در آن مدرسه گذراندند

 

 

 

نیکی بازدید : 3886 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

اول کد یک پاورپوینت در مورد آب:

http://s1.picofile.com/file/7957880428/%D8%A2%D8%A8.pps.html

پاورپوینتش خیلی جالبه توصیه می کنم حتما دانلود کنید.

نتیجه گیری درس دوم:هر چیزی در اطراف ما می تواند نشانه ای برای شناخت خداوند باشدپ

مانند:درختان-آب-کوهسار ها-گل ها و...

و قت کافیست با تامل و تفکر به آن ها بنگریم.

همان طور که شاعر میگوید:

برگ درختان سبزدر نظر هوشیار                                       هر ورقش دفتریست معرفت کردگار

این درس از کتاب کویر دکتر علی شریعتی گرفته شده است.

دکتر علی شریعتی:

 زندگینامه دکتر شریعتی:

علی شریعتی مزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی [۵][۶] (۲ آذر ۱۳۱۲، روستای کاهک، سبزوار – ۲۹ خرداد ۱۳۵۶، ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس[۱][۷]، پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود[۱]، که در سن چهل و چهارسالگی به‌صورت مشکوکی در انگلستان درگذشت، و هم‌اکنون آرامگاه وی در مکانی نزد مقبره حضرت زینب کبری در دمشق سوریه است.

شریعتی علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، دلیل دیگر شهرتش کارنامه فعالیت‌های اوست که برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدادگری نسبت به سلطنت وقت داشته است. شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند. و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی یه یاد او برگزار و اجرا کرده‌اند. و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تاثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد

علی شریعتی
زادروز ۲ آذر ۱۳۱۲ [۱][۲]
ایران، سبزوار، کاهک[۳]
درگذشت ۲۹ خرداد ۱۳۵۶[۳]
انگلستان، ساوت‌همپتون[۳]
آرامگاه سوریه، دمشق
تحصیلات کارشناسی ادبیات فارسی و دکترای تاریخ
از دانشگاه مشهد و سوربن
پیشه نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر دینی
سال‌های فعالیت ۱۳۳۱۱۳۵۶[۳]

لقب معلم انقلاب
دین اسلام، تشیع
آثار فهرست آثار شریعتی
همسر پوران شریعت‌رضوی
فرزندان احسان، سوسن، سارا، مونا
والدین محمدتقی شریعتی
زهرا امینی
خویشاوندان مهدی شریعت‌رضوی
گفتاورد گفتاوردهای علی شریعتی
وبگاه

وبگاه رسمی علی شریعتی

وبگاه دکتر شریعتی

درس‌های اسلام‌شناسی شریعتی از مهمترین و جنجال برانگیزترین کتاب‌های شریعتی بود.

 کویر

در پایان این کتاب آمده است:با اندکی تلخیص یعنی:مقداری خلاصه شده.

دانش های زبانی و ادبی:

انواع جمله:

جمله از نظر محتوا و پیام چهار نوع است:

ا- جمله ی خبری: جمله ای است که خبری را می رساند.              مثال: احمد به مدرسه رفت.

۲- جمله ی پرسشی: جمله ای است که سؤالی را می پرسد.      مثال: احمد کجا رفت؟

۳- جمله ی امری: جمله ای است که انجام عملی را می خواهد.    مثال:کتابتان را باز کنید.

۴- جمله ی عاطفی: جمله ای است که یکی از عواطف واحساسات انسانی مثل تعجّب، تأسف،

خوشنودی، آرزو، دعا،خشم، نفرت و تحسین را بیان می کند.        مثال:

- چه  هوای خوبی

تشبیه:

تشبیه، در علم بیان مانند کردن چیزی است به چیزی دیگر. تشبیه مانندگی مبتنی بر کذب است یا با اغراق همراه است؛ یعنی باید دو چیز را که به یک‌دیگر شبیه نیستند و یا لااقل شباهتی آشکارا ندارند، را به هم ماننده کنیم. در تشبیه، نویسنده یا شاعر شباهتی را ادعا و برقرار یا آشکار می‌کند.بنابراین، جمله‌ای که تمام ارکان تشبیه را داشته باشد اما مبتنی بر صدق باشد- چون مخیل نیست، تشبیه نیز به حساب نمی‌آید. مثلاً در جملهٔ « سگ مانند شغال است» چون جمله مخیل نیست و در عالم واقع هم سگ و شغال از یک گونه‌اند، تشبیهی روی نداده است.اما جملهٔ تشبیهی جمله‌ای است که به ظاهر درست نمی‌نماید، و باعث اعجاب می‌شود و کسی در دید منطقی به آن باور ندارد.

ارکان تشبیه

تشبیه را به چهار رکن مشبه، مشبه به، ادات تشبیه و وجه شبه تقسیم کرده اند که مشبه و مشبه به را که در اصطلاح طرفین تشبیه می نامند، دو رکن اصلی تشبیه به شمار می‌آورند.

مشبّه کلمه‌ای است که آن را به چیز دیگر مانند کرده‌اند؛ در حالی که چیزی که مشبّه به آن مانند شده را مشبّه‌به می‌گویند.

به اداتی که نشانگر تشبیه هستند، ادات تشبیه گفته می‌شوند. پرکاربردترین این ادات عبارت‌اند از: «مانند، مثل، همانند، به‌سان، چون، چو، به کردار، پنداری، گویی، به رنگ، به شکل، به اسلوب و...».

به امر ادعایی که ارتباط مشبّه و مشبّه‌به را نشان می‌دهد و نحوهٔ مانندگی آن‌ها را نشان می‌دهد، وجه شبه می‌گویند

نکات املایی:

متن املا به صورت تقریری.

فعالیت هایی که هدف تقویت املا و درست نویسی دارند.

نکات انشایی:

برای زیباتر شدن نوشته از تشبیه استفاده می کنیم.

هر گاه بخواهیم پدیده ای را توصیف کنیم به خصوصیات و ویژگی های ان دقت می کنیم.

 

 

نیکی بازدید : 634 جمعه 11 بهمن 1392 نظرات (0)

 

شعر« زنگ آفرینش »که در کتاب فارسی هفتم آمده است ، از مجموعه شعر«به قول

پرستو»برگزیده شده است . بیان ادبی در حد فهم یک نوجوان و حتی کودکان ، ویژگی

آشکار این سروده است.ساختار عمودی شعر ،طرحی داستانی–روایی دارد. شاعر به

خوبی از عنصر جان بخشی بـه اشیا و از شخصیت هـای حیوانی بهـره بـرده اسـت و

از ایـن دیـد بـه گونـه ای یادآور فضـای داستانی « فابل » است.در این سـروده گونه ای

از مراعات نظیر دیده می شـود که در کتـاب فارسی سوم راهنمایی «زنجیره ی معنایی»

یا « شبکه معنایی » نامیده شده است .

 

صبـح یک روز نـو بهــاری بـود          روزی از روز های اول ســال

بچه ها در کلاس جنگل سبز          جمع بودند،دور هم خوش حال

بچه هـــا گـــــرم گفتگو بودنـــد           باز هم در کلاس ،غوغا بود

هر یکی برگ کوچکی در دست         بــــاز انگار زنـگ انشا بـــــود

تا معلم ز گرد راه رسیـد        گفت با چهره ای پر از خنده

باز موضوع تازه ای داریم         آرزوی شمـــــا در آینـــــده

شبنم از روی گل بر خاست      گفت : می خواهم آفتاب شوم

ذره ذره به آسمـــان بــروم         ابر باشم ، دوبـــــاره آب شوم

دانـــه آرام بـــر زمیــن غلتیـــد       رفت و انشای کوچکش را خواند

گفت : باغی بزرگ خواهم شد        تا ابـد ، سبـز سبـز خواهم ماند

غنچه هم گفت : گر چه دلتنگم      مثل لبخند باز خواهم شد

بــا نسیـــم بهـــار و بلبل بـــاغ       گـرم راز و نیـاز خواهم شد

جوجه گنجشک گفت : می خواهم          فارغ از سنگ بچه ها باشم

روی هـــر شاخه جیک جیک کنــم           در دل آسمــــان رها باشــم

جوجه کوچک پرستو گفت :        کاش با باد ، رهسپار شوم

تا افق های دور ، کوچ کنم         بـــــاز پیغمبـر بهـــــار شوم

جوجه های کبوتران گفتند :        کاش می شد کنار هم باشیم

توی گلدسته های یک گنبد        روز و شب زائـــر حـــرم باشیم

زنـــگ تفریح را کـــه زنجــــــره زد        باز هم در کلاس ، غوغا شد

هر یک از بچه ها به سویی رفت   ومعلم ، دوبـــــاره تنهـــا شد

با خودش زیر لب چنین می گفت           آرزوهایتـان چه رنگین است

کاش روزی بــه کام خود برسیـد         بچه ها ، آرزوی من این است

لغات درس ومعانیشان:

حرم :داخل مکان زیارتی

 گرم: مشغول سر گرم                                                  غوغا :اشوب و فریاد همهمه

انگار :گویی                                                                   ذره ذره :کم کم 

 ابد: جاودان                                                    غلتید:از پهلویی به پهلوی دیگر چرخید

موضوع  مطلب                                                                 دل تنگ ناراحت  غمگین 

فارغ  اسوده راحت                                                          افق  کرانه های اسمان

پیغمبر پیام اور                                                                  گل دسته   مناره 

گنبد  سقف بزرگ که به شکل نیم کره است                          زائر  دیدار کننده

   کام  ارزو میل خواسته      زنجره سیر سیرک  نوعی حشره که از خود صدا تولید میکند

دانلود درس:    http://s1.picofile.com/file/7953245692/%D8%B2%D9%86%DA%AF_%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%B4.ppsx.html

قیصر امین پور شاعر درس:

قیصر امین‌پور (زادهٔ ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ گتوند - مرگ ۸ آبان ۱۳۸۶ تهران) شاعر معاصر ایرانی بود

زندگی

قیصر امین‌پور در ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند در استان خوزستان به دنیا آمد. در سال ۵۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از این رشته انصراف داد

قیصر امین‌پور، در سال ۱۳۶۳ بار دیگر اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۸۳ و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

او در سال ۱۳۵۸، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۶۶ تأثیر گذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعر ِ هفته‌نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال ۶۳ منتشر کرد. اولین مجموعه او «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و شعرهای سپید او را در بر می‌گرفت. امین پور هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.

دکتر قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی همچنین در سال ۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. دکتر امین‌پور در سال ۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.وی در سال 1386 بر اثر بیماری کلیه و قلب دار فانی را وداع گفت.

آثار

از وی در زمینه‌هایی چون شعر کودک و نثر ادبی، آثاری منتشر شده‌است که به آنها اشاره می‌کنیم:

  • طوفان در پرانتز (نثر ادبی، ۱۳۶۵)،
  • منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان، ۱۳۶۵)،
  • مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان، ۱۳۶۸)،
  • بی‌بال پریدن (نثر ادبی، ۱۳۷۰)
  • مجموعه شعر آینه‌های ناگهان (۱۳۷۲)،
  • به قول پرستو (شعر نوجوان، ۱۳۷۵).
  • گزینه اشعار (۱۳۷۸، مروارید)
  • مجموعه شعر گل‌ها همـه آفتابگردان‌اند (۱۳۸۰، مروارید)،
  • دستور زبان عشق (۱۳۸۶، مروارید) اشاره کرد.

«دستور زبان عشق» آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود که تابستان ۱۳۸۶ در تهران منتشر شد و بر اساس گزارش‌ها، در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

 دانش های زباین وادبی:

 جمله مجموعه اى است به هم پیوسته از کلمات که

پیامى را بیان مى کند. جمله داراى اجزاءو ارکان است

 . ارکان جمله آن قسمتهایی هستند که اگر حذف

 شوند،ساختمان جمله از هم میپاشد. اجزاى جمله آنها

 هستند که حذفشان به ساختمان جمله آسیبى نمى

رساند .هنگام سخن گفتن یا نوشته برای انتقال پیام به

 شنونده یا خواننده از جمله استفده می شود.

 

تشخیص:

هر گاه با نسبت دادن عمل، حالت یا صفتی انسانی به

 یک غیر انسان، به آن جلوه انسانی ببخشیم، آدم نمایی

 شکل می‌گیرد.

هر گاه صفات انسان را به غیر جاندار ربط بدیم از

 تشخیص استفاده کردیم مثال: من این کتاب را می

 خوانم این کتاب من را به خواندنش دعوت می کند.

نکات املایی:

تشخیص شکل صحیح حروف و درست نویسی از

 اهداف املاست.

در هنگام نوشتن املا از به کاربردن واژه های هم آوا به

 جای یکدیگر پرهیز شود.

واژه های هم آوا:

کلمات هم آوا، کلماتي هستند که به يک صورت تلفظ و خوانده مي شوند،امّا شکل نوشتاري  

و مـعنای آن ها مـتفاوت است. هريک از واژه هاي هم آوا، معنا و کاربردهاي جداگانه اي دارند و

نمي توان آنها را به جاي هم به کار برد. مـعروف ترين واژه هاي هـم آوا در زبـان فارسی زبان

فارسي عبارتند از:


عاجل: شتاب کننده , حال

آجل: آينده

 

اثاث: لوازم خانه

اساس: بنياد، پايه

 

عمل: کار

امل: آرزو

 

الغا: لغو کردن

القا: آموختن

 

براعت: برتري

برائت: بيزاري

 

صواب: درست، صحيح

ثواب: پاداش اخروي

 

جزر: پس رفت آب دريا

جذر: ريشه ي دوم عددي را گرفتن

 

هايل: ترسناک

حايل: واسط

 

حوضه : حوض

حوزه: ناحيه

 

حياط : محوّطه ي جلوی خانه

حيات: زندگي

 

خاست : بلند شد

خواست: طلبيد

 

خار: تيغ گل

خوار:کوچک و حقير

 

خيش: گاو آهن

خويش: خود

 

ذرع: مقياس طول

زرع: کاشتن

 

صورچي: شيپور چي ، نوازنده صور

سورچي : راننده دليجان ، کسي که

هدايت دليجان رابرعهده دارد.

 

سبا: نام سرزمين

صبا: نوعي باد

 

سفر: کوچ کردن

صفر: نام ماه قمري

 

سفير: نماينده، فرستاده

صفير: صدا،خروش

 

توفان: توفنده، غرّان

طوفان: بادو باران

امارت: فرمان روايي

عمارت: آباد کردن

 

اَلَم: درد ورنج

عَلَم:درفش، پرچم

 

قضا: سرنوشت، تقدير (غزا:جنگ)

غذا: خوراک

 

غدر: حيله وفريب

 

قدر: ارزش

غدير: برکه، نام يکي از اعياد مسلمين

 

قدير: قادر(از صفات خداوند )

مسطور: نوشته شده

مستور: پوشيده

 

مطبوع: خوشايند

متبوع: موردتبعيت

 

مريز: نریز-  فعل امر منفي از ريختن

مريض: بيمار

 

منصوب: گماشته شده

منسوب: نسبت داده شده

 

نغز: دلکش، شيرين

نقص: شکستن

 

نواحي: ناحيه ها

نواهي: نهي شده ها

 

نثر: نوعي نوشته، پراکندن

نصر: ياري کردن

 

تحديد: حدّ و مرز مشخص کردن

تهديد: ترساندن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکات انشایی:

برای خیال انگیزتر کردن نوشته ها می توان از شیوه انسان

نمایی پدیده ها یا جان بخشی به اشیا استفاده کرد.

 

برای آنکه زیباتر بنویسیم باید عناصر زیبایی سخن رابشناسیم.

 

((ممنون از توجه تون))

 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
سلام.من نیکی هستم دانش اموز پایه هفتم دبیرستان فرزانگان شهر بندرترکمن(خودم فارسم) این وب مخصوص کلاس ادبیاتم هست و من مطالب ادبیت هفتم رو در اینجا قرار میدم.اگر مایل به تبادل لینک هستین تو نظرات بگین. امیدوارم خوشتون بیاد. باتشکر از دبیر عزیزم:خانم اونق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدوم بخش ادبیات رو بیشتر می پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 292
  • بازدید سال : 2,324
  • بازدید کلی : 45,905